fredag 3. juli 2009

Farvel for denne gang

Det er fredag kveld, og kaldt i Sor Afrika. Jeg kom hit onsdag kveld, etter et trist farvel med Madagaskar. Allerede paa mandag sa jeg farvel til elevene paa Fihaonana, og det var faktisk veldig tungt. Jeg ble helt overveldet over aa se hvordan elevene reagerte. Det var ydmykende aa se at jeg faktisk fikk bety saa mye for dem. Jeg kjenner ogsaa at de har betydd mye for meg. Det var et helt spessielt aar, og jeg vil savne Fihaonana og menneskene der. Jeg elsket aa bli med i rismarken i morgentimene, tulle med selgerene paa markedet, danse, synge og leke med elevene, dele liv - vansker og gleder med elevene. Gjennom alt har jeg virkelig vokst. Jeg kjenner meg friere og tryggere enn da jeg dro. Jeg er saa takknemmelig for dette aaret - Gud har velsignet meg med vennskap og minner for livet. Det var vel saerlig de siste dagene for jeg dro, jeg virkelig forstod hva jeg fikk bety. Det var nok ikke det viktigste hva jeg utrettet, men Gud kunne bruke meg ved aa bare vaere meg selv!For jeg dro tenkte jeg paa hva min bibelskole laerer sa da han dro til Tyskland "Jeg dro for aa forandre Tyskland, men Tyskland forandret meg" - Vel, jeg kan trygt si at Madagaskar forandret meg! Naa er jeg trist over aa forlate alle der, men jeg tror ikke det var et endelig farvel med Madagaskar. Samtidig er jeg naa saa glad over aa komme hjem - det blir saa godt aa se alle venner og familie igjen!
Sees i Norge 9 juli.

Ingen kommentarer: