søndag 15. februar 2009

Det har vært stille på "på nett med Preben" lenge, og grunnen er at jeg faktisk ikke er på nett nede på Fihaonana. Men jeg har vært i Antsirabe i nesten to uker, så nå kan jeg få fortalt litt om 3, 5 spennende måneder. Det var utrolig godt å komme tilbake til Fihaonana i starten av november. Det er ganske langt ute i "periferien", men også et fantastisk sted! Jeg er internatansvarlig for 60 elever fra 17 til nærmere 50 år. Derfor bor jeg veldig sentralt på området, og våkner ofte litt over 05.00 av elevene som jobber rett utenfor vinduet mitt... Min arbeidsdag starter ikke før 06.00 (noen dager litt før...) Jeg har syntes det er lærerikt å være ansvarlig for vasking, rydding og orden på internatet. Det er absolutt utfordringer, som første uken da jeg skulle informere om vaskerutiner på gassisk. Det oppstår jo mange morsomme situasjoner med språket, særlig når jeg skal forklare oppgaver og gi beskjeder. Men det går da stadig bedre! Jeg er også ansvarlig for maten til elevene hver dag. De lager maten selv, men jeg bestemmer maten, deler ut, og hjelper til med kokingen. Storinnkjøp trenger jeg bil til, men jeg sykler 5 km hver vei til markedet og kjøper 14 kg kjøtt til elevene 2 ganger i uken. Det er moro!


Risutdeling og kjøttinnkjøp

Så underviser jeg engelsk 3 kurs i uken, og holder andakt en gang i uken. Det er noe jeg synes er utfordrende, men utrolig takknemmelig for at jeg får utviklet meg i - jeg lærer masse av det! Jeg tror det er et godt eksempel på hvordan vi lærer så mye, og vokser på å strekke oss og tre ut i tro - for jeg har virkelig kjent at jeg har måttet legge det hos Gud. Så har jeg startet bibelstudie med en annen lærer hver søndag kveld. De forrige gangene har det kommet over 25 elever, og det er moro! Vi snakket og ba i tre timer - de er så interesserte i å lære mer! Vi fikk virkelig bedt for flere som hadde ting i livet de ville legge fra seg osv - kult! Det er noe jeg har hatt på hjertet å starte siden jeg kom hit.

Ellers så jobber jeg endel praktisk på gården (blitt en mester i å melke kuene!) Hvem skulle trodd jeg ble jordbruker dette året=) Så er det jo mange praktiske oppgaver og utrolig mye moro sosialt. Bare det å spise lunsj med elevene hver dag (f. eks kumage....) og bo på et internat med bare gassere er en utrolig opplevelse! Flere kvelder i uken spiser jeg middag med lærerene, og jeg har virkelig fått gode venner, og blitt glad i lærerne, arbeiderene og elevene.


Olivia og Noely - noen av de jeg virkelig har blitt glad i

For noen uker siden syklet jeg langs risåkrene i ettermiddagssolen og tenkte "dette er helt uvirkelig" Ja, ofte kjenner jeg på takknemmeligheten over at jeg faktisk er her, og jeg vet dette er opplevelser jeg for alltid vil ta med meg! Her kommer noen bilder av diverse aktiviteter fra den siste tiden;


Anette (min søster) flyktet fra vinter Norge, og var her på Madagaskar en måned. Først hadde vi juleferie sammen på ferieparadiset "Ile Saint Marie" og så var hun med ned på "Fihaonana" og hadde praksis - vi hadde en fantastisk tid sammen!
Legg til bilde
Legg til video
Fjern formatering fra utvalget


Fra skolens julaften! Det er varmt på sør-øst Madagaskar i desember...



Vi har mange aktiviteter på skolen utenom undervisning. Her spiller elevene en blodseriøs basketballkamp mot et lag fra byen. Denne gang tapte vi tvekent, til tross for ivrig heiagjeng ledet av undertegnede med palmeblader, trommer og "bølgen"
Neste bildet er noe av lechien vi plukket før jul (bare den dagen ble det over 150 kg lechi...)




Her har vi "takariva mahafinaritra" - en sosial kveld, hvor vi sitter i ring med dans, sang, leker og teater. Denne kvelden gav jeg hver kjøkkengruppe i oppgave å lage et kort drama. Det er utrolig moro å være med på disse kveldene - en utrolig glede. Hva skal vi vel med TV?

Den siste uken var jeg i Antsirabe, og jobbet på blindeskolen, og et barnehjem. Her har vi gym på blindeskolen. Herlige barn!

I morgen kjører Félicité og jeg nedover til Fihaonana igjen - det blir spennende å se hva de neste månedene vil bringe (gleder meg veldig til familie besøk i påsken!!) En ting er sikkert - jeg tror det kommer til å bli en god periode!
Mange hilsner og Guds velsignelse fra Preben!

Ps. Jeg er veldig glad for tilbakemeldinger (mail, brev, og meldigner. Moro med oppdateringer fra hjemlandet!)

4 kommentarer:

Ingrid sa...

wohoo! jeg har ikke lest så mye mer enn til første bilde, men det ser veldig bra ut! jeg likte spesielt godt svettebildet ditt! :)
satser på at vi får besøke deg på jordbruksskolen!

Anonym sa...

Hey Preben, kjekt å sjå du fortsatt e i live! Høyrast ut som om du har ein utruleg spennande kvardag.. Stå på gut, vi snakkast!

Og ja btw: Her i Bergen regna d nett no. (surprise suprise!)

Anonym sa...

Hei Preben..
Følger med på bloggen din vettu.. Misunner deg det bare litt. Eller misunner ikke da.. For jeg unner deg det virkelig! Men det ser fryktelig kjekt ut! Håper jeg treffer deg når du kommer tilbake igjen! Skal forresten på leir med Marius snart! Det blir gøy! NMS i Bergen og vettu:) Hehe..! Stå på! Og Gud velsigne deg og arbeidet!
Stor klem fra Ragnhild Sofie (ettåring Stenbekk ifjor:))

Therese sa...

Så gøy å få oppdatering! Ser ut som du har det bra og at Gud virkelig bruker deg - herlig!
Nyt de siste månedene, så sees vi på Åpta til sommeren!
Therese:)